Titel:
Wanneer:
04/05/2016

Omschrijving

Naar aanleiding van zijn 10e verjaardag steekt het Vredesinstituut zijn jaarlijks activiteitenverslag in een nieuw kleedje. Het jaarverslag geeft nog steeds een overzicht van het werk van het Vredesinstituut, maar brengt vooral ook inhoudelijke reflecties bij voorbije en toekomstige ontwikkelingen in actuele vredesvraagstukken.

Bij de publicatie van zijn nieuwe jaarverslag, nodigt het Vredesinstituut zijn breed netwerk uit in het Vlaams Parlement om een stand van zaken over vrede en veiligheid op te maken vanuit Vlaams perspectief.

Op 4 mei 2016, van 12u15 tot 14u30, nemen verschillende sprekers het woord in De Schelp van het Vlaams Parlement. Jan Peumans, voorzitter van het Vlaams Parlement, leidt de presentatie in. Tomas Baum, directeur van het Vredesinstituut blikt vanuit vogelperspectief terug op het werk van het Vredesinstituut en vooruit naar de toekomst. Daarna is Yves Leterme, secretaris-generaal van het International Institute for Democracy and Electoral Assistance (IDEA), te gast voor een key note 'Brengt democratie vrede?'. Tot slot reflecteert Vlaams volksvertegenwoordiger Tine Soens over het parlementaire werk rond vredesvraagstukken en spreekt minister-president Geert Bourgeois het slotwoord uit. Mieke Van Hecke, voorzitter van het Vredesinstituut, is gastvrouw.

De voorstelling van het Jaarverslag 2015 van het Vredesinstituut vindt plaats op woensdag 4 mei 2016 in de Schelp van het Vlaams Parlement. Deelname is gratis, maar gelieve in te schrijven voor 29 april 2016.

11u45-12u15: ontvangst & registratie

12u15-12u25: Welkom door Jan Peumans, voorzitter van het Vlaams Parlement

12u25-12u45: presentatie jaarverslag door Tomas Baum, directeur Vlaams Vredesinstituut

12u45-13u10: key note van Yves Leterme, secretaris-generaal International Institute for Democracy and Electoral Assistance (IDEA): 'Brengt Democratie Vrede?'